7 tipov, ako začať efektívne cvičiť a opustiť zónu komfortu

Autor: Lucia Zeleňáková | 2.3.2018 o 12:24 | (upravené 3.3.2018 o 7:19) Karma článku: 1,74 | Prečítané:  385x

            Aj vás trápi to, že chcete začať cvičiť, no neviete, ako to urobiť? Alebo ste aj skúšali začať, no nevedeli ste zotrvať? Som inštruktorkou skupinových cvičení a dennodenne sa stretávam s týmito otázkami zo strany klientov. 

            V prvom rade je dôležité podotknúť, že začať cvičiť nie je ťažké, na to vám stačí, ak vás niekto alebo niečo „nakopne“. Zrazu ste plný adrenalínu a rozhodnutý, že idete do toho. Nájdete si nejaké „fitko“, prípadne začnete cvičiť doma. Keď ste absolvovali „výberové konanie“ miesta, nastáva výber konkrétneho tréningu, pričom si položíte otázku: „Aký tréning mám zvoliť, aby som sa dostal čo najrýchlejšie do formy?“. 98 % ľudí zvolí tzv. kardio tréning, veď si poviete: „Keď už budem cvičiť, tak nech to stojí za to!“. Avšak, adrenalín a nadšenie rýchlo opadnú a 1/2 ľudí v tomto momente skončila. Zvyšok sa dostane do druhej fázy – fázy realizácie. Po prvom tréningu sa  však väčšina cíti zničene a je sklamaná, ako klesla ich výkonnosť. Približne po týždni max. dvoch to vzdá ďalších 30 %. Stane sa totiž to, čomu ja hovorím „vystúpenie zo zóny komfortu“. Zrazu sa dostanete z úžasného pocitu nadšenia, plný adrenalínu do pocitov bolesti, vyčerpanosti (keďže nie ste až tak zvyknutý na fyzickú záťaž) a frustrácie, ktorých následok je pokles psychiky. Vôbec ste si to tak nepredstavovali a preto iba smutne skonštatujete, že: „Toto asi nie je pre mňa.“ A takto skončia ďalší a ďalší. Takže, reálne zotrvá pri cvičení asi tak 5% ľudí.                                                                                                                       Priebeh teda už poznáme. No, ako tomuto predísť? Na základe mojich pozorovaní ľudí a ich správania som prišla na niekoľko vecí, ktoré môžu človeku pomôcť nielen začať ale aj vydržať pri cvičení a zhrnula by som ich do nasledujúcich bodov:

  1. dajte si čas a nájdite zmysel v cvičení – nezačnite cvičiť, pokiaľ nebudete veriť v to čo robíte,
  2. ak nájdete zmysel cvičenia nájdete aj vnútornú motiváciu – vnútorná motivácia sa od tej vonkajšej líši tým, že nepotrebujete žiadny vonkajší element, na ktorom bude postavená (vaša motivácia bude vychádzať priamo z vás) a preto neskončíte ani ak sa rozídete s priateľom alebo vás prestane podporovať rodina, priatelia a pod.,
  3. ako náhle nájdete vnútornú motiváciu, nájdete tzv. chcenie – to vám pomôže i v momente, keď sa dostanete za tú pomyselnú hranicu „zóny komfortu“ a neprestanete.

V rámci praktických otázok je dôležité:

  1. nájdite si nejaké „fitko“ a cvičte tam, prípadne vonku v prírode (je dôležité, aby ste opustili priestor, ktorý vás láka k oddychu),
  2. zvoľte si tréning, ktorý vás bude baviť (ste kreatívny – hľadajte si cvičenie, pri ktorom neupadnete do stereotypu/ ste radi s ľuďmi – nájdite si nejaké zaujímavé skupinové cvičenie/ ste orientovaný na výkon – tak zvoľte beh, cyklistiku alebo niečo podobné), môžete si tiež nechať poradiť aj od nejakého trénera, možnosti sú neobmedzené,
  3. nezabúdajte, že „menej je niekedy viac“ - neprepáľte svoje tempo hneď na začiatku, dôkladne zvážte, koľko času si ste schopný v rámci týždňa vyčleniť vo svojom diári a taktiež aká intenzita tréningu vás bude posúvať dopredu a 
  4. posledná – najdôležitejšia vec – buďte disciplinovaný a vždy dokončujte to, čo začnete.

V momente, keď to splníte, nájdete spôsob, akým ste schopný nielen začať ale aj vydržať pri cvičení. 

Lucia Zeleňáková - Body & Mind Trainer 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.


Už ste čítali?